Another week in Paradise - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu Another week in Paradise - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu

Another week in Paradise

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

03 November 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark


Ik weet dat ik in herhaling val maar bedankt voor de leuke reactie. Ik wil even in het speciaal mijn lieve en altijd grappige ome Jan bedanken. Wat heb ik hard gelachen om je reactie. Heerlijk! Jeetje week 3 is alweer voorbij. Wat gaat het snel. Ik heb nog helemaal niet het gevoel dat ik hier al drie weken zit. Deze week zijn we op het DCC bezig geweest met het thema vegetables.

Maandag zijn we weer vol goede moed de week gestart op het DCC. We hadden aan een van onze teachers gevraagd of ze een activiteit wilde doen naar aanleiding van onze workshop. Al snel had ze ons, de kinderen, twee lepels en een aardappel mee naar buiten genomen. We gingen een aardappel estafette doen. Dat had ze geleerd van het andere duo, Marijke en Fieneke. Oh oh wat hebben we gelachen en genoten van deze activiteit. De kinderen waren ook razend enthousiast. Kim en ik mochten ook mee doen met de activiteit, dat was dikke pret! ’S Avond hebben Fieneke en ik nog gewandeld op de campus. Jawel, we hebben eindelijk (zonder in de spiegel te kijken) apen gezien!

Dinsdag hebben we ons zelfgemaakte memory spel geïntroduceerd. Het spel hadden we zelf gemaakt met allerlei groentes erop. Het doel van het memory spel is dat we de teachers laten zien dat je speelgoed zelf kan maken en dat je er spelenderwijs mee kan leren. Zowel de teachers als de kinderen hadden nog nooit memory gespeeld. De kinderen van 5/6 jaar pikte het snel op en vonden het super leuk om te spelen.

Woensdag stond er in de keuken een pak bloem, olie, water, een kopje en een bak voor mij klaar. Wat moet je daar nou mee? Klei maken natuurlijk! Tenminste als je er nog zand aan toevoegt. Na een half uurtje kneden en de juiste verhoudingen te hebben gevonden, was er klei. Om de klei te combineren met het thema bedachten we dat de kinderen groentes na konden kleien. Erg leuk met prachtig resultaat. Tijdens de activiteit kwamen we erachter dat de kinderen de groentes slecht konden benoemen. De teacher vond dit heel vervelend. Ze snapte niet waarom het niet bleef hangen. We hebben uitgelegd dat kinderen door middel van herhaling leren. We hebben daarom met de teachers besloten om nog een week het thema aan te houden.

Donderdag hebben we een bezoekje aan de toy library gebracht met de kinderen en teachers. Er is weinig tot geen speelgoed aanwezig op het kinderdagverblijf dus de toy library was helemaal geweldig. We hebben eerst de kinderen een rondleiding gegeven en vervolgens mochten de kinderen vrij spelen. De jongens doken meteen de bouwhoek in en gingen aan de slag. De meiden kozen allemaal voor de poppenhoek. Dit was erg bijzonder om te zien. De meiden behandelde de poppenhoek meer als een museum. Er werd nieuwsgierig rondgekeken maar niks werd er aan geraakt. Spelen is hier niet natuurlijk, dat is iets wat je erg raakt. Om te laten zien dat het speelgoed echt gebruikt mag worden, ben ik zelf gaan spelen. Toen ik een meisje over de streep had, durfde langzamerhand de rest ook. De teachers keken ook hun ogen uit, vooral de hoek met het constructie materiaal vonden ze erg interessant. We hebben bij verschillende materialen uitleg gegeven wat de mogelijkheden zijn en waarom dat het zo’n goed speelgoed is. Na het spelen gingen de teachers en de kinderen naar huis. Kim en ik vonden het leuk om ze uit te zwaaien dus besloten we mee naar buiten te lopen. Tot onze verbazing stond er maar 1 auto buiten. Het was een echt oldtimer met veel roestplekken en maar plek voor 5 mensen. Tenminste bij ons in Nederland dan. De deur werd opengemaakt en er klommen 9 kindjes in de auto. Een teacher met een kind op de bijrijdersstoel en een teacher achter het stuur. Nog bijzonderder was het wegrijden van de auto. Hij wilde niet starten. De teacher stapte uit en haalde onder haar stoel een moersleutel. De motorkap ging open en ze tikte op de motor. De auto maakte inmiddels geluid maar starten deed hij niet. ‘’Can you push us?’’. Inmiddels waren er verschillende buurtbewoners komen kijken, samen met 3 andere mensen hebben we de auto de straat op geduwd. Wonder boven wonder startte de auto. Daar stonden we dan, twee verbaasde blanken vrouwen op de stoep, kijkend naar de auto die met 12 passagiers de straat uit reed.


Vrijdag hebben we genoten van de zon, verslagen gemaakt en kreeg ik onverwachts skype bezoek van mijn oma. Super tof! ’S Avonds zouden we lekker braaien. Maar wisten jullie eigenlijk dat je kolen nodig hebt voor de braai aan te steken? Oeps, dan maar geen braai.

Wauw zaterdag, wat een dag. We waren uitgenodigd om het huwelijk van Mambo en Nono te vieren. Mambo is de gene die zich inzet voor mijn veiligheid en die van mijn groepsleden tijdens ons verblijf in Zuid-Afrika. De ceremonie werd gehouden op een bijzondere locatie. Naast de weg onder een prachtig versierde boom. Het publiek stond op de weg en als er verkeer aan kwam werden we ook de berm in gestuurd. Erg bijzonder. De bruid had een westerse jurk aan tijdens de ceremonie. Later werd deze verruild voor 2 traditionele jurken. Na de ceremonie werden we naar het huis van de bruid gebracht waar we feest gingen vieren. Er telde 4 blanken en meer dan 300 getinte Afrikanen. Ter informatie een trouwerij gaat in Zuid-Afrika net even anders dan in Nederland. Je nodigt hier namelijk een aantal mensen uit, die vertellen het weer aan andere mensen, en die weer aan andere mensen. Ook als je niet een directe uitnodiging hebt gekregen, ben je net zo welkom als de uitgenodigde gasten. Vandaar de 304 gasten. Ook is er eten voor iedereen, daar heeft de moeder van de bruid voor gezorgd samen met tantes en buurvrouwen. Drinken moet je overigens zelf mee brengen. Verder leek het op de dierentuin. Wij ,de magoa’s (blanken), waren de apen en de rest van de gasten waren de bezoekers. Als ik voor iedere keer dat ik op de foto moest 1 euro kreeg, was ik aan het eind van de avond rijk.

Zondag zouden we een bezoekje brengen aan the lionfarm met Angela en Johan. Helaas moesten we dit uitje verschuiven omdat onze Kim ziek was. Marijke, Fieneke en ik zijn die dag op safari in eigen tuin gegaan. Marijke wilde ook graag de apen zien maar helaas hadden de apen ook weekend. Wel hebben we spingbokken, bontenbokken, vosmangoesten en parelhoentjes gezien.

Vandaag zijn we lekker naar de Spar gewandeld om wat boodschappen te doen. Op dit moment heb ik het gevoel dat ik gewoon weer in Nederland ben. Op mijn raam tikken de regen druppels en kleurt de lucht grijs. Maar als ik wat verder kijk zie ik gelukkig een berg/heuvel die me eraan herinnert dat ik in Zuid-Afrika zit. Overigens loop ik nog steeds op teenslippers rond en kan ik gewoon een t-shirt met korte mouwen aan. Niet dat ik jullie jaloers wil maken ofzo….

Deze week mag ik hele leuke dingen doen. Werken op het DCC, donderdag hebben we een vergadering met workshop voor de principals. Vrijdag een ontmoeting met de directie van de internationale school en als het goed is krijgen we een rondleiding op een basisschool in het township Oh en wat ik dit weekend ga doen, hopelijk de big 5 spotten!

Veel liefs,
Mirthe

  • 03 November 2014 - 17:58

    Ellen:

    Hey Mirthe!

    Wat een verhaal weer en wat maak je veel mee!
    Super om te lezen!

    Ga er nog maar goed van genieten!

    Groetjes!

  • 03 November 2014 - 19:05

    Lieve Lien:

    Hey Mirthe,

    Weer een gezellig verslag. Gaat je nog steeds goed zo te horen.
    Geniet er nog maar lekker van en ben weer benieuwd naar het volgende verslag!

    Veel plezier

  • 03 November 2014 - 19:22

    Pia Van Ommeren:

    mirthe, wat ontzettend leuk om te lezen. Fijn dat het goed gaat maar vooral dat je zo geniet!!!

  • 03 November 2014 - 19:42

    Mammie:

    Leuk verhaal weer Mirthe! Ik had het graag gezien 12 mensen in 1 auto! Ik denk trouwens dat het de startmotor is die niet goed meer werkt! ;) hahaha. Vrouw van een monteur hé! Heb je meteen weer wat geleerd! :p
    Gave foto's en heel leuk die groentes van klei!
    veel liefs van ons en 'n fyn week!

  • 03 November 2014 - 19:58

    Angela Damen:

    Ik vind het zo leuk om jouw verhalen te volgen. Je bent bij de toy librabry geweest. Het bestaat dus. Hoe komt het dat teachers en kinderen daar niet bekend mee zijn?
    Groetjes Gerry en Angela

  • 03 November 2014 - 20:00

    Marion:

    Terwijl het er hier herfstig en eikelig hard waait , de regen tegen de ramen klettert.....zit ik weer van je heerlijke verslag te genieten en is het net of er een warm afrikaans zonnetje binnenschijnt....
    Wat een kleurrijke en intensieve week heb je weer gehad; en die bruiloft zeg; wat een swingend feestje zeg !! Mooi en gezellig dat je zoiets mee mag maken zeg !!
    Tja.....en die 'groentjes' blijven bij kindertjes een bekend probleem ;) ....maar een goede oplossing om ' te kleien' zit in de genen bij jullie ;) ......ge zou er een nieuw spelleke van kunnen maken ;
    als ge ut nie wit.....dan klei ut maar :) :)
    Volgens mij hebben jullie het k (l) eigezellig daar samen, mooiiiiiiiii
    Wens je een hele fijne en mooie week weer in het super mooie Afrika, tot de volgende Mirthe !!!!!
    Heel veel groetekus !!!!!

  • 03 November 2014 - 20:07

    OmeJna:


    Heb jij nou zitten lachen om mijn vorige reactie? Ik maakte me serieus zorgen of je wel goed bezig bent.....

    Gelukkig zien we nu dat je de groeten meteen tot een trending topic hebt gemaakt. Zo maak je duidelijk dat je toch wel goed aan je vitamientjes denkt, en is er voor ons bourgondiërs weer wat te eten. Dank je wel!
    Maar dan toch....
    2 lepels en een aardappel? (Ik denk dan meteen: ork, ork, ork; soep eet je met een....).
    En bloem, water en olie... dan denk ik aan oliebollen! Daar hebben ze in Zuid-Afrika allerlei varianten op, zowel zoet als hartig. Kan ook heel erg leerzaam zijn; toch?
    Nou heb je die kids weer geleerd om met zand het eten te verknoeien; en dat je groenten kunt kleien????... beetje jammer....

    En nou doe je net alsof je van je pappie niet genoeg uitleg hebt gehad wat je moet doen als je auto niet start. Gelukkig weten wij dat jij die lessen wel hebt gehad! Misschien moet je die technieken nog een keer oefenen als je weer in Nederland bent. Als jij begint over een oldtimer met roestplekken, dan moet ik steeds aan een volvo en fiat denken..... weet jij waarom?

    Aan je gezellige verslagen is wel te merken dat je goed bezig bent. Je hebt gezien wat er nog moet gebeuren, en gaat met die zaken aan de slag. En knap dat ook de leiding het goed op pikt. Ik denk dat dit zeker een goed effect zal hebben op de kinderen daar; ook op langere termijn. En dan zijn die lieve kindjes niet alleen knap om te zien, maar ook nog knap slim! Goed bezig?

    Betekent dit dan ook dat ook jou tantes al vast kunnen gaan oefenen om te koken voor zo'n groot feest, en dat we met onze drankvoorraad naar Zuid-Afrika moeten komen? Dan loop ik zeker te hard van stapel? maar het idee lijkt ons wel leuk! Maak je niet ongerust: het gaat mij wel lukken om me te gedragen als een aap!

    Geniet van het mooie weer, van de mooie natuur, en van de positieve resultaten die je daar zo snel al kunt bereiken. En natuurlijk bedankt voor je verslag; we kijken al weer uit naar de volgende.

  • 03 November 2014 - 22:44

    Paps:

    Ha Mirhte

    Weer geweldige ervaringen en foto,s en wat zijn de kids braaf (op foto) .
    Leuk om jullie idee.en over te brengen aan de teachers en kinderen.
    Geniet er van en ga zo door wat een prachtige ervaring.
    groetje paps



  • 03 November 2014 - 23:51

    Ingrid:

    Hoi Mirthe, leuk om je enthousiasme te lezen. Het spat van mijn scherm. Ongelooflijk dat die meisjes alleen maar poppen bekijken en dat jullie ze er mee mogen leren spelen.Geniet nog maar in dat verre Afrika.

    Groetjes van de Hurkies

  • 04 November 2014 - 07:20

    Heidy:

    Ha die mirthe

    Maar goed dat je ons zo op de hoogte houd als je dat pas op het eind van de reis kunt vertellen zou je een week bezig zijn!!! Zoveel als je meemaakt maar het is wel super allemaal.
    Succes weer deze week en tot het volgende verslag.
    Gr heidy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirthe

Ik ben Mirthe Bolder, 18 jaar oud en kom uit het altijd gezellige Valkenswaard. Ik volg de opleiding Pedagogisch medewerker niveau 4 en zit nu in mijn examen jaar. Ik loop stage bij Korein Kinderplein. Via Korein ben ik in contact gekomen met het EWDCC project. Ik mag 7 weken naar Zuid- Afrika om op de Daycare centers in Evaton West te werken. Daar heb ik super veel zin in!

Actief sinds 06 Okt. 2014
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 8246

Voorgaande reizen:

13 Oktober 2014 - 29 November 2014

EWDCC stage

Landen bezocht: