Aan de slag! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

26 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dag lieve mensen,
Mijn eerste werkweek zit er al weer op! Maandag was het zover, het werken op de DCC kon eindelijk beginnen. Ik ga samen met Kim de aankomende weken op dagverblijf Emfundweni werken.

Maandag
Het was nog nooit zo makkelijk om de wekker uit te slaan en uit mijn bed te springen. Ik had super veel zin in onze eerste werk dag. Ik was erg nieuwsgierig naar wat de dag ons zou brengen. Om 8 uur werden we opgehaald door Jacob, de chief van het township en voor onze komende weken onze chauffeur. Op het kinderdagverblijf kregen we een erg warm ontvangst van de principal, teachers en kinderen. Na een kort gesprekje met de principal zijn we meteen aan de slag gegaan met de toybox die helaas nog ongebruikt in het kantoor van de principal stond. De toybox is een box met speelgoed erin die uitgedeeld is door de vorige werkgroep met als doel dat de dagverblijven speelgoed zouden hebben. Deze toybox is in maart geleverd. Dat hij dus zolang ongebruikt in the office stond vonden wij erg jammer. De redenen dat hij niet gebruikt is, zijn erg simpel. De principal is namelijk bang dat het speelgoed stuk gaat én ze weten gewoon niet hoe ze met het speelgoed moeten spelen. We wilden de teachers en kinderen graag laten ervaren wat je allemaal kon doen met het speelgoed uit de toybox. We hebben verschillende activiteiten uitgevoerd. We merkte dat de kinderen erg nieuwsgierig en enthousiast waren, super om te zien! Helaas kwamen we deze dag er ook achter dat de teachers de Engelse taal niet zo goed beheersen…hier moeten we nog even iets op gaan bedenken. :)

Dinsdag
Vandaag kwamen we erachter dat de kinderen veel ‘werklesjes’ hebben. De kinderen moeten een uur lang 3x per dag hun eigen naam leren schrijven, het alfabet schrijven en de cijfers van 1 tot 10. Goed dat ze de kinderen iets willen leren, de manier waarop valt over te discussiëren. Wij missen hierin echt een leuk vrij speel moment voor de kinderen. Dit betekende actie voor ons. In de middag hebben we de duplo blokken uit de toybox gehaald. De kinderen leerden hierdoor spelenderwijs tellen en kleuren benoemen. Ook hebben wedstrijden gedaan, wie er de hoogste toren kon bouwen. We kregen lachende gezichtjes te zien tijdens deze activiteit en toen was het voor ons al geslaagd. Tijdens het buitenspelen hoorden we muziek in de wijk…samen met de kinderen hebben we lekker gedanst. Je merkt dat de muziek in cultuur zit. Bijzonder hoe een kinderen bewegen als Micheal Jackson en Beyonce. Dan ben je als Magoa(blanke) toch maar een stijve hark…..Ik heb nog veel te leren.

Woensdag zijn we de dag begonnen met een feestje voor Fieneke die 12,5 jaar bij Korein werkt. Terwijl Marijke Fieneke even afleiden hebben Kim en ik haar kamer versierd met ballonnen en slingers. Toen ze terug kwam zag het in eerste instantie niet eens!
Op het kinderdagverblijf wilde we graag een dagje meelopen op de babygroep. We konden helaas onze dag hier niet helemaal vol maken omdat de teacher geen enkel woord Engels sprak. We hebben er een paar keer een andere teacher erbij geroepen om te vertalen. Ook hier zagen we dat de kinderen erg veel op de grond zaten zonder iets om hun heen van speelgoed. We vroegen of het goed was als we een activiteit met de kinderen mochten doen, dit was gelukkig prima. We hebben met de duplo en een vormen emmer gespeeld. Ook hier kregen we leuke maar erg verlegen lachjes van de kinderen. Woensdagmiddag hebben we nog even een bezoek gebracht aan de toylibrary om wat spullen voor onze workshop van a.s. zaterdag in te slaan. Als afsluiting van de feestdag zijn we lekker met z’n vieren in de Vaal mall gaan eten.

Donderdag
’S ochtends sprak een ouder ons aan. Haar dochter had het volgede tegen haar gezegd: ‘’Mam we moeten opschieten, Mirthe en Kim komen vandaag weer spelen. Schiet nou op!’’ De moeder zei dat haar dochter het iedere keer geweldig vond dat wij kwamen. Een groter compliment kan je niet krijgen! We wilde vandaag iets doen met het thema. Deze week stond het thema shopping centraal. Wij hadden vanuit “thuis” kosteloos materiaal verzameld en van de buitenplaats van onze DCC een supermarkt gemaakt. We hadden een boodschappenlijst en gaven ieder kind de opdracht om 1 door ons genoemd product te halen. Je merkt dat kinderen niet gewend zijn aan dit soort activiteiten want ze lopen braaf in ‘’onze supermarkt’’. Daarna zijn we nog lekker creatief aan de slag gegaan met het kosteloos materiaal. Het was erg leuk om te zien! De kinderen vonden het wederom leuk.

Vrijdag
Verslaglegging. We hebben onze vrijdag gespendeerd aan het schrijven van verslagen. Ook hebben Kim en ik een memory spel gemaakt op de computer. Alleen maar even uitprinten, knippen, plakken en door de lamineer machine. Ja ja makkelijker gezegd dan gedaan. Je moet weten dat de campus van de North West University enorm groot is. In gebouw 12 zit de bibliotheek. Daar begon ons avontuur. Hier stonden de printers dus dat was een logische plek om te printen. Helaas was dit niet mogelijk doordat we geen leerling nummer hadden. We werden naar gebouw 8 gestuurd waar de ICT afdeling was. ‘’Nee hier staan geen printers, maar in gebouw 9b kan je wel printen hoor.’’ Op naar 9. Helaas dit is alleen voor docenten. Toen zijn we maar naar Joanna gelopen, de beheerster van de appartementen en onze laatste hoop. Haar advies was gebouw 25. Eenmaal de eerste stap in gebouw 25 ging het alarm af. Okay walk, smile and wave! Een vrouw die we tegen kwamen was zo vriendelijk om de printers aan te wijzen. Na 2 uur was het eindelijk gelukt om vier A4tjes te printen. Hoera! ’S Avond hebben we de braai aangestoken om het weekend te vieren en werden we getrakteerd op een onweersbui, perfecte timing.

Zaterdag
Proffesor Elsa Fourie is zo vriendelijk en behulpzaam om de ongeschoolde teachers uit de townships een keer in de maand training te geven. Wij mochten dit keer een workshop geven van ongeveer 1 uur. Marijke en Fienke wilde buiten hun workshop geven met als onderwerp beweegspellen. Kim en ik wilde de teachers laten spelen met speelgoed uit de toylibrary. Je merkt dat de teachers hier niet weten hoe ze met speelgoed moeten omgaan. We hebben ze eerst het zelf laten uitzoeken. Daarna hebben we uitgelegd wat je met het speelgoed kan doen en vooral dat je het op verschillende manieren kan gebruiken. De reacties waren geweldig! Van proffesor Elsa en de teachers kregen we een mooi compliment: dit was de leukste workshop die ze tot nu toe hadden gehad! ’S Middags zijn we naar de supermarkt gewandeld. Met 25 graden op de heen weg en hagel op de terug weg. Het weer kan hier snel omslaan.

Vandaag zijn we naar het Apartheid museum geweest samen met Bias, Nhlanhla en Mabo. Dit was een indrukwekkende ervaring. Omdat de Apartheid pas in 1990 ‘’gestopt’’ is, kon Bias er veel over vertellen. In het museum was ook een afdeling over Mandela. Je merkt dat de Afrikanen erg trots zijn op hun Madiba. Iedere scheet die hij heeft gelaten was er afgebeeld. Nee even serieus. Er was zelfs een filmpje over ochtend ritueel…. Na het bezoek aan het museum zijn we naar Soweto gereden. We hebben daar rond gekeken bij het huis van Mandela. Als afsluiting van dit culturele dagje, zijn we nog even bij het Hard Rock café langs geweest.

Dankie vir die mooi kommentaar. Tot volgende week!
Baie liefs uit Afrika

• 27 Oktober 2014 - 00:46

Jeanne Hendriks:

Leuk verslag Mirthe. Wat hier bij ons zo gewoon is wat we iedere dag doen. Is daar nog het onbekende. Wat kunnen ze daar nog veel van jullie leren en wat fijn dat jullie hier aan mee mogen werken.
    Geniet ervan. Heel veel lieve groetjes en tot je volgende verslag.

• 27 Oktober 2014 - 07:10

Anne:

Hey Mirthe!

Wat ben jij goed bezig!!
    Erg leuk om vanuit Nederland mee te lezen wat jij allemaal meemaakt daar!
    Ook fantastisch om te tussen de regels door te lezen hoe jij al helemaal je draai hebt gevonden en geniet van alles wat je meemaakt!

Heel veel plezier komende week!!

Groetjes!

• 27 Oktober 2014 - 07:20

Mamsie:

Ha aardappeltje, leuk verslag heb je geschreven van afgelopen week! Bijna ongelofelijk dat je dit allemaal in 1 week kunt meemaken! Super dapper dat je tegenover zoveel vrouwen een workshop hebt gegeven samen met Kim en dat de teachers het ook super leuk hebben gevonden! Wij zijn heel trots op jou!!!
    Gr. Jochem, Papa en mama.

• 27 Oktober 2014 - 12:31

Marion:

Yessssssss, weer een heerlijk verslag van je Mirthe.....wel lachen; gisteren zeiden we nog tegen elkaar : het is zondag, misschien dat Mirthe weer een lekker verslagje er op zet dat we kunnen lezen ;) we houden van 'structuur ' dat weet je :) en vooral leuke structuur !! En weer een hoop indrukken en belevenissen heb je deze week gehad zeg !! Ook hadden ze voor jullie 'een leuke speurtocht' gemaakt op de campus van N.W.University ; zoek de printers :) tja....die dachten we zullen die magoas ook eens lekker bezig houden !
    Ook komt 'eten' met goede regelmaat terug in je verslag: dus dat zit ook nog steeds goed ;) Super te lezen hoe creatief je met van alles bezig bent: je doet het toch maar 'ff' daar ....knap hoor ! Ik zag ook weer leuke foto's bij dit verslag, heerlijk om je daar bezig te zien......nou , we kijken weer uit naar je volgende verslag Mirthe; echt super leuk hoe & wat je allemaal beschrijft !!! Groetjes xxx

• 27 Oktober 2014 - 14:38

Desiree:

Wat een geweldige week! Jullie kunnen echt een verschil maken voor die kinderen. Mooi om te lezen!

Groetjes Desiree

• 27 Oktober 2014 - 20:03

Lieve Lien:

Hey Mirthe,

Leuk je verslagen te lezen. Dan lijk je ook niet zover weg.
    Mooie dingen die je mee maakt maar ook ongelooflijk dat in deze tijd er nog mensen zijn die zo weinig weten.
    Geniet er nog maar lekker van en hoop weer snel op een nieuw avontuurlijk verslag!

Groetjes Ruud Caroline Gijs & Sam

• 28 Oktober 2014 - 19:39

OmeJan:

Heerlijk verslag weer, Mirthe! Dank je wel.

Maar waar zijn de hoofdstukken over het eten..... zorg je nog wel goed voor je vitamientjes?

Och, dat je op maandagmorgen graag naar je werk wilt, dat hebben we hier in Nederland toch allemaal!
    OK, ik mis mijn spelmomentjes ook wel eens tijdens het werk, maar daar doen we niet moeilijk over in Nederland.

Maar wat is nou eigenlijk jullie missie?
    De chef van de afdeling gebruiken als chauffeur?
    Beweren dat een club van principals en teachers op hun office geen woord Engels spreekt?
    De zaak versieren, en niemand die het merkt?
    Mee lopen met een babygroep? Hoeveel loopt een baby?
    Kinderen die haast krijgen als jullie in de buurt zijn? Past haast wel bij de cultuur?
    Jullie nemen de cadeautjes af van de leiding (die er erg zuinig op zijn), en gaan die zelf uitpakken?
    Kinderen leren te shoppen, terwijl ze geen cent te makken hebben?
    En de kinderen leren dansen als Micheal Jackson en Beyonce? Zijn ze daar al oud genoeg voor?
    Laat staan een toybox...! Kan dat allemaal zo maar?

Tsja, als je dan zelf je danskunsten laat zien, dan geloof ik best dat er glimlachjes verschijnen...
    En als je vindt dat je een braai hebt verdiend omdat je een paar A4-tjes hebt geprint; dan zou ik ook ingrijpen als ik God was.....

Maar 1 ding doe je wel goed: Walk, smile and wave!
    Alles komt goed!

• 02 November 2014 - 11:13

Jolanda Jana En Roan Van Dongen:

Hoi Mirthe, Wat knap dat jullie dit in een week al hebben bereikt ! speelgoed introduceren en ermee spelen.En de teachers leren hoe ze met het speelgoed om kunnen gaan. misschien gaan ze het nu vaker gebruiken. Jana en Roan zijn onder de indruk da ze daar geen speelgoed kennen en dat ze daar zo weinig hebben.. Lief dat zo n meisje blij is om naar jullie toe te gaan. als je zelf enthousiast bent breng je dat ook over ! dat is niet iedereen gegeven om zo gedreven te zijn als jij Mirthe ! je hebt het van geen vreemde ... trots om te zien dat Korein in Afrika zo elk jaar weer een bijdrage mag leveren in de praktijk en ik vind het heel stoer dat je gegaan bent ! geniet van je tijd daar en blijf schrijven , leuk om te lezen en mee te leven op afstand. groetjes vanuit Valkenswaard van fam van Dongen

• 03 November 2014 - 12:44

Kim Wissink:

Hoi Mirthe,

Nu jij lekker boodschapjes aan het doen bent voor ons allemaal samen met Fieneke en ik ziek in mijn bedje lig, ben ik met heel veel plezier jou verslagen aan het lezen!!
    Super blij en trots op jou wat je allemaal doet!

Tot zo meteen :)

Lieve groetjes Kim