De eerste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Vanderbijlpark, Zuid-Afrika van Mirthe Bolder - WaarBenJij.nu

De eerste week

Door: Mirthe

Blijf op de hoogte en volg Mirthe

19 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Vanderbijlpark

Dumela lieve mensen,
Allereerst bedankt voor de lieve reacties!

In alle vroegte ben ik maandag met mijn familie naar Eindhoven gereden. Vanaf daar werden we met een Korein busje naar Schiphol worden gebracht. We waren met 7 vrouwen. Carmen en Monica, die ons wegbrachten naar het vliegveld. Margot, die de eerste week mee zal gaan om ons voor te stellen. Kim, Marijke, Fieneke en ik, missie groep 8. Nadat alle koffers in het busje waren gepropt was het dan toch echt tijd om afscheid te nemen van mijn lieve ouders en broertje. Na de dikke knuffels en mini traantjes vertrokken we toch echt naar Schiphol.

Ik moet zeggen dat het op het vliegveld niet helemaal soepel ging. Aller eerst moesten we de koffers inchecken. Marijke had 4 kilo te veel bij waardoor we spullen moesten overladen. Na een aantal keer wegen, zaten we op het juiste gewicht en mocht de koffer mee. Vervolgens namen we afscheid van Monica en Carmen, twee oud missie leden die zo lief waren om ons weg te brengen. Daarna gingen we ontbijten. Na de thee wilde we naar onze gate gaan en werd ik eventjes ziek. Toen we bij de douane waren werd Kim uit de rij gepikt. De instap tunnels (of hoe noem je die dingen) van het vliegtuig hadden besloten om niet samen te werken. Waardoor er maar één instaptunnel gebruikt kon worden. Hierdoor hadden we wat vertraging. Kortom een bewogen opstart.

In het vliegtuig kon ik mijn maag weer vullen. Dus alles was weer goed. Want ja het gezegde luid: ‘’Een tevreden Bolder is er een met een gevulde maag.’’ Behalve gegeten heb ik films gekeken, muziek geluisterd en natuurlijk gepraat. Rond tien uur kwamen we aan in Johannesburg. We zijn toen naar het hotel gebracht met een busje. Speciaal voor Christine: ik heb de witte gebitten rond zien lopen haha! N een drankje in de lobby van het hotel zijn we snel in bed gekropen.

Dinsdagochtend werden we wakker in het hotel. De zonnestralen piepte al langs de zijkanten van de gordijnen. Het was heerlijk weer! Natuurlijk heb ik een korte broek en een hemdje aangetrokken. Na een uur links rijden kwamen we aan op de professor Elsa Fouri, Director School of Educational Sciences. Vervolgens zijn we in de appartementen getrokken, deze zijn klein maar fijn. Een appartement bestaat uit 2 slaapkamers, badkamer en een keukentje. Meer heb je eigenlijk ook niet nodig. Nadat we onze bagage in de kamers hadden gezet zijn we boodschappen gaan doen. ‘S Avonds hebben we de dag afgesloten met brood, kaasjes en een kleine wandeling.

Woensdagochtend hebben we lekker kunnen uitslapen. Het weer viel een beetje tegen waardoor we binnen moesten ontbijten. Kim en Marijke zijn naar de ICT gegaan om de wifi te regelen. Daar werden ze van het kastje naar de muur gestuurd en weer terug. We moesten nog een dag wachten (dachten we). Daarna gingen we naar de Spur. Dat is een soort luxe snackbar zoals Den Haas in Valkenswaard. Alleen bij de Spur is je bord 2 keer zo groot. We hadden daar een ontmoeting met de Jacob, de chief van het township. Daarbij aanwezig was Alice, de vrouw van Jacob zij behoren tot de Siyangoba organisatie. Ook waren er twee dames Linda en Felicia, zij behoren tot de andere organisatie, Rekaofela. Het gesprek was soms wat lastig te volgen doordat er veel Soto door heen werd gepraat. Na de meeting hebben we bij crazy plastic een prachtige rode tafel. Handig voor als we niet aan onze bureau’s willen eten! We hebben daarna nog wat rondgehangen bij het appartement. Veel tijd was er niet want we hadden alweer een eetafspraak met professor Elsa Fourie. Dat was een gezellige boel. We gingen naar een hippe tent waar we een leuke avond hadden. Elsa is een vriendelijke hard werkende gezellige vrouw. We kregen van Elsa de vraag of we volgende week zaterdag (!!!) een uur van haar training zouden willen invullen. Dat is best snel maar we hadden meteen ideeën! We hebben er zin in!

Donderdag was een dag waar ik al lang naar uit had gekeken. We gingen de townships in! We hebben 5 verschillende daycarecentre’s bezocht. Het was een dag met veel indrukken. Er zwerven kinderen op blote voeten op straat, huisjes met golfplaten daken en er ligt veel afval naast en soms op de weg. We kregen een hartelijk welkom van de principals en teachers. Ook was het fijn om de vrolijke kinderen te zien. Dit geeft mij extra zin om maandag te beginnen! We hebben de dag afgesloten met een gezonde braai (bbq).

De vrijdagochtend bestond uit het bijwonen van een meeting met de twee kinderdagverblijf organisaties Siyangoba en Rekaofela. De meeting begon met een kerk lied. Niet zo’n saai lied als bij ons maar een gospel nummer. Kippenvel! Daarna werd besproken hoe het met de samenwerking ging en als afsluiter werden we weer getrakteerd op een gospel lied. ’S Middags zijn we nog naar de Vaalmall geweest om vlug wat dingentjes te halen. We moesten snel terug naar de campus anders was de kans op Wi-Fi in het weekend nog kleiner. Ja hoor na het nog extra lief lachen van Kim kregen we een Wi-Fi password! Hoera hoera, nu kon ik eindelijk met het thuisfront skypen! Snel daarna hadden we weer een kennismaking. Dit keer met Johan en Angela van de Rotary club. Johan is directeur van een basisschool en Angela is daar leerkracht. De Rotaryclub steunt veel goede doelen. Ze helpen veel en hebben ook eigen projecten op de basisscholen in de townships. Tijdens de kennismaking werd het ons wel duidelijk dat de verhoudingen tussen blank en zwart nog erg gevoelig ligt.

Vanochtend (zaterdag) hebben we heerlijk kunnen genieten van de zon en van de internetverbinding. Ik heb oma via Skype een rondleiding geven door het appartement. Het was fijn om haar weer te zien. ’S middags hadden we een ontmoeting met Bias, Hhlanhla (je spreekt het makkelijker uit dan dat je het schrijft) en hun lieve dochtertje. Dit was een hele interessante middag. Bias weet heel veel van Apartheid. Apartheid was het officiële systeem van rassensegregatie dat tussen 1948 en 1990 in Zuid-Afrika speelde. We hebben een rondleiding door een wijk gehad die erg belangrijk is geweest in de opstand van de zwarte jongeren. Bias gaf met zijn uitleg een beeld hoe dit in elkaar zat. We zijn daarna nog een hapje gaan eten om ze te bedanken voor de interessante middag.

Morgen is het tijd om afscheid te nemen van Margot. Ze heeft ons nu aan iedereen voor gesteld. Maandag mogen we beginnen op de day care centers. Ik heb er héél véél zin in! Nogmaals bedankt voor alle lieve berichtjes, ik vind het heerlijk om ze te lezen. Tot snel !

Liefs Mirthe

• 19 Oktober 2014 - 00:24

Mamsie:

Ooooooh heerlijk al die belevenissen! En natuurlijk super blij dat we je gezien en gesproken hebben op de Skype! Al zoveel meegemaakt in 1 week tijd! Fijn weekend nog lieverd en veel plezier maandag op de daycare! Dikke knuffel en kus van papa Jochem en mij!

• 19 Oktober 2014 - 01:10

Angela Damen:

Ik ben nu al benieuwd naar het volgende verslag!! Je schrijft het zo mooi! Heel veel succes maandag en vooral indrukken op doen en genieten! Groetjes Gerry en Angela

• 19 Oktober 2014 - 09:07

Petra:

Ha Mirthe. Wat leuk om te lezen dat je al zoveel hebt meegemaakt. Spannend maandag echt aan de slag op de daycare, maar ook dat gaat lukken! Blijven genieten en blijven schrijven, dan genieten wij een beetje met je mee. Groetjes Petra

• 19 Oktober 2014 - 09:10

Stefan De Win:

Een mooi verhaal , geniet er van en maak de kinderen daar maar blij dan blijf je die witte tanden zien . Heel veel succes en tot het volgende verhaal

• 19 Oktober 2014 - 09:20

Lieve Lien:

Hey Mirthe, leuk om te lezen hoe het met je gaat. Al een drukke week achter de rug maar wel leuk zo te lezen. Voor komende week heel veel suc6 en tot het volgende verslag hihi!

• 19 Oktober 2014 - 09:49

Maud:

Heey Mirthe! Echt heel leuk om je reisverslag te lezen met wat je allemaal meemaakt. Het klinkt allemaal heel erg leuk en je hebt erg naar je zin zo te lezen! Heel veel succes de komende week en veel succes!
    Xxx

• 19 Oktober 2014 - 09:49

Maud:

Xxx

• 19 Oktober 2014 - 09:55

Desiree:

Heey mirthe! Wat een avonturen allemaal! Super leuknom je zo te kunnen volgen
    Succes maandag! Gr Desiree

• 19 Oktober 2014 - 10:33

Teun&Ellen :

Hey Mirthe!
    Leuk om iets van je te horen! En wat heb je al veel meegemaakt de eerste week!
    Vooral lekker veel verhalen erop zetten! Succes maandag!
    Groetjes Ellen

• 19 Oktober 2014 - 10:34

Marlene:

Hoi Mirthe fijn te horen dat het zo goed gaat. Geniet van deze leuke tijd.
    Ik werk wel gewoon door Veel succes maandag groetjes en uitkijken xxx

• 19 Oktober 2014 - 11:01

OmaJan:

Hey Mirthe! Kei stoer, zo'n lang verhaal. Je hebt je dagboek zeker al vol? Dat het veel over eten zou gaan dat hadden we natuurlijk verwacht.. :-) Maar het is dan toch wel prettig voor ons dat we kunnen lezen dat je ook zo ver weg goed aan je vitamientjes weet te komen.
    Je bent al goed aan het netwerken, dat je de eerste week al kennis mag maken met de rotary-club. Die moet je te vriend houden!
    Eneh... let maar niet op al dat geslijm in de reacties. We missen je helemaal niet! En het is ook wel eens leuk voor Marlene dat ze nou eindelijk eens aan het werk moet (toch?) :-)
    Zet hem op volgende week op de daycares!

• 19 Oktober 2014 - 11:16

Marion:

Heey Mirthe !!! Wat heerlijk dat we zo lekker mee kunnen genieten van je mooie belevenissen in Zuid Afrika.
    Leuke foto's zeg; zo krijgen we er een compleet plaatje bij ;) Jullie appartement ziet er goed uit zeg en ik smelt helemaal bij die foto's van die lieve kindjes.....en ik zie dat je je kamer lekker hebt gepimpt: slapen onder je Londendekbed en de lieve slinger van je kindjes hier.....
    Wat een indrukken al zo'n eerste week zeg ! En maandag echt aan de slag; heel veel succes en plezier op de daycare Mirthe, en wat boffen die kindjes met jou :) dat zullen ze ook al snel doorhebben !!
    Mirthe bedankt alvast voor dit heerlijke verslag en ik kijk (en vele met me ;) ) uit naar de volgende....ondertussen goed ook voor je 'boldergenen' zorgen ;) dan kumpt alles goed !!
    Groetjes en dikke kus !!!! Marion

• 19 Oktober 2014 - 11:40

Imke:

Je schrijft het echt heel leuk Mirthe!
    Het is ook echt super leuk om te lezen en wat maak je nu al leuke dingen mee, ik ben echt blij voor je.
    Heel veel succes en plezier op je allereerste stagedag morgen en we horen het wel!
    X

• 19 Oktober 2014 - 12:53

Ingrid:

Hoi Mirthe,
    Wat een belevingen en dat allemaal in 1 week! Ik echt het gevoel dat we over je schouder mee kunnen kijken. Wij genieten met je mee, nog veel plezier! xxx

• 19 Oktober 2014 - 21:08

Anne:

Hey Lieve Mirthe,

Wat gaaf om je verhaal te lezen!!
    En wat leuk om de slinger boven je bed te zien hangen!!!
    Zal morgen op het werk de foto aan de kids laten zien.

We zijn kei trots op je!

Have fun en geniet geniet geniet!!

Liefs!

• 19 Oktober 2014 - 23:21

Heidy :

Ha die mirthe dacht al wat is het toch stil aan de andere kant maar nu snap ik het druk druk kei leuk dat je al zoveel hebt meegemaakt veel succes morgen bij daycare . Gr heidy

• 24 Oktober 2014 - 13:22

Caroline:

Hoi Mirthe,
    Wat leuk om je zo te kunnen volgen! Ik ga beslist vaak lezen wat je allemaal meemaakt!
    Inmiddels zit je eerste week er bijna op dus ik ben benieuwd hoe die is gegaan. Alvast een heel fijn weekend en geniet van al het moois dat je meemaakt!
    Veel groeten uit een regenachtig Valkenswaard, Caroline